احصائياتى

الردود
10

المشاهدات
1476

Rider
.:: عضو خبير ::.

Rider is on a distinguished road

غير متواجد

+التقييم
1.43

الاقامة

نظام التشغيل

2019-10-25, 09:12 AM
المشاركة 1
افتراضي كيفية وضع وحوش في المدينه

بص هنشوف وحش الي عايزين تحطه في المدينه لنقل هنحط جاردات

هنفتح نافي كات ندخل علي MonsterInfo هنبحث عن اسم الوحش و ناخد id بتاعه كوبي لو جارد هيبقي رقمه 900

و هندخل علي MonsterSpawn
iD اي رقم عادي لو عايزه تسيبه فاضي سيبه Map رقم المابه BoundX-y اقف ف نص المابه بالظبط و اكتب اي دي طب انا عايز اعمل مابه كبيره مفيش حاجه اسمها نص مابه فيها اقف ف مكان بحيث الوحوش هتطلع ع شكل مربع جنبك تمام كتبنا X - y ندخل علي cx cy خليهم 40 - 60 او 130 30 هنتكلم ع رقم ده تحت ف خليه ف دماغك Maxnpc ده عدد الوحوش قول مثلا 100 وحش عشان هنوزعهم ف مربع reset/sec عدد ثواني الي بيستناها الوحش عشان يطلع بعد ما يموت max_per_ge خليها بردوا نفس عدد الوحوش Npctype ده عدد الوحوش الي احنا خدناه من MonsterInfo بس كده رستر و جرب لقيت الوحوش بعيده جدا عن بعض كتر الوحوش او قلل رقم cx - cy لقيت الوحوش قريبه جدا زود الرقم cx cy
بس كده

اما بالنسبة لخريطه الفريزون والدريزت

هنفتح نافي كات ندخل علي monsterinfo هنبحث عن اسم الوحش و ناخد id بتاعه كوبي لو SandMonster وحش من وحوش ديزرت هيبقي رقمه 0014
[وحوش ديزرت]

كود:
SandMonster 14
HillMonster 15
RockMonster 16
BladeGhost 17 

وحوش فروزين اتعب نفسك شويه و دور ع اي دي بتعهم ف نافي كات

كود:
F1
Icy Serpent
Serpent King
Serpent Lord
Frost SerpentSerpent Envoy
---------------------------------------------------
F2
Icy Blade Devil
Blade Devil King
Blade Devil Lord
Blade Devil EnvoyFrost Blade Devil 

و هندخل علي monsterspawn

id اكتب اي رقم عادي لو عايزه تسيبه فاضي سيبه

map رقم المابه

bound x-y اقف ف نص المابه بالظبط و اكتب اي دي .{طب انا عايز اعمل مابه كبيره مفيش حاجه اسمها نص مابه فيها اقف ف مكان بحيث الوحوش هتطلع ع شكل مربع جنبك}

تمام كتبنا x - y ندخل علي cx cy خليهم 40 - 60 او 130 30 هنتكلم ع رقم ده تحت ف خليه ف دماغك

maxnpc ده عدد الوحوش قول مثلا 100 وحش عشان هنوزعهم ف مربع

reset/sec عدد ثواني الي بيستناها الوحش عشان يطلع بعد ما يموت

max_per_ge خليها بردوا نفس عدد الوحوش الي بتطلع لما تصحي يعني انته انته قولت كلهم 100 وحش ميت منهم 50 لو خليت ماكس دي 20 هيطلع 20 ف 20 ف 10

npctype ده اي دي الوحش الي احنا خدناه من monsterinfo بس كده رستر و جرب

لو لقيت الوحوش بعيده جدا عن بعض كتر الوحوش او قلل رقم cx - cy لقيت الوحوش قريبه جدا زود الرقم cx cy
بس كده