المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : موضوع مهم جدا بخصوص السورسات الي بنشوفها كل يوم

RAVEN
2023-05-14, 09:02 PM
بصوا يا جماعة بسم الله الرحمن الرحيم
ف الاول كدا عايز اقولكم ان فكرة انك تاخد سورس مرفوع علي النت وتروح تدفع فلوس وتشتري في بي اس علشان تعمل سيرفر اولا انتا مش عارف تحل مشكلة واحدة فيه ولا عارف تعدل فيه اي حاجة دي اكبر غلط تعمله ف حياتك
الموضوع مش سهل وانا عارف وانتو عارفين ف لو انتا متعرفش تكتب كود اتعلم مش هتخسر حاجة وحته انك تعمل سيرفر فيه اخر الاضافات دي محتاجة مجهود كبير جدا وانك تكون ملم بكل كبيرة وصغيرة ف السورس واللعبة وتعرف تحلل كل مشكلة وتلاقيلها حل
ف نصيحتي انا ك شخص عادي دور علي سورس نضيف علي النت يكون مكتوب بطريقة كويسة دا لو انتا بتفهم كود انما لسا بتتعلم متضيعش وقتك وروح اتعلم الاول وبعدها اعمل السيرفر الي انتا عايزة وقتها هتكون مؤهل انك تعمل حاجة زي كدا

انا من فترة واحد صاحبي اقترح عليا نعمل سيرفر وجبت سورس من علي النت وكان مليان فايروسات وخرا واضطريت اني اعمل نسخة VM او "Virtual Machine" علشان اعرف اجرب عليها السورس وانضفة من كل الفايروسات الي فيه ولحد انهردا بحل ف المشاكل الي ف السورس الي ملهاش اخر حقيقي دا غير انك مش هتعرف تضيف التحديثات الجديدة من غير لودر يعني محتاج تتعلم هندسة عكسية وحوارات طويلة دا لو هتعمل كل دا بنفسك

انما لو هتشتري سورس ولودر ف اركن كل الي انا قولته دا ف الزبالة وانزل جرب السورس وكل كبيرة وصغيرة فيه الاول قبل ما تدفع مليم واتاكد ان الي هتشتري منه السورس هيحللك اي مشكلة تظهر قدام ب الاتفاق بينكوا لان وارد جدا ان المشاكل تظهر
عارف اني طولت الموضوع مش منسق بس انا معنديش طوله بال حقيقي اقعد احنتف ف الموضوع وما الي ذلك حبيت اقول المفيد والمختصر وان شاء الله هحاول ارفع النسخة الي انا شغال عليها حاليا لما احس انها تنفع تترفع وتكون مستقرة

لو حد عايز يسأل ف حاجة عموما دا التيلجرام بتاعي : @karseil

وللتنوية :

انا مش ببيع سورسات ولا هدفي اي مادة من الموضوع ولو حد عنده مشكلة ف حاجة لو اقدر اساعدة فيها هساعدة
وان شاء الله لو في حاجة تانية عايز اقولها هبقا اكتبها هنا

xiaoyu9527
2023-05-16, 12:57 AM
بارك الله فيك رجل طيب وآمل أن تستمر في استمرار الخيط.