المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الاتصال بقاعده البيانات

محمد ياسر
2019-06-12, 04:33 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ازاي تتصل بقاعده البيانات
الامر مش صعب بالعكس سهل جدا واعتقد ان اي حد جابب يكون مبرمج php عارف خطوه الاتصال
ده اهم حاجه في شغلنا لانه الاساس الي انبني عليه الدوره كله وكل فكره لازم تكون متصل بقاعده البيانات
بما اننا انشتغل علي الاصدار MYSQLI
فده كود الاتصال وانفهم كل خطوه اتعملت فيه
$dbhost ='127.0.0.1'; //Database Host name
$dbuser ='root'; //Host User
$dbpasswd ='12345678'; //Host Password
$dbname ='Hazem'; //DataBase For accounts

$conn = mysqli_connect($dbhost, $dbuser, $dbpasswd , $dbname);

وممكن يكون كده
$conn = mysqli_connect('127.0.0.1', 'root', '12345678' , 'Hazem');
هي هي برضوا مفيش اختلاق
لكن انا بفضل الطريقه الاوله اكثر لانه اتسهل عليك بعد كده
تعالوا نفهم الطريقه الاوله
السطر الاول
$dbhost ='127.0.0.1';
ممكن تعير لو حابب $dbhost لي كله المهم يكون قبله $ لان ده انستخدمه لحد ما نقول ياكفه في كل شغلنا انفهم اي حكايته وبتستخدم فيه ايه حتي الشرح ده
-127.0.0.1 ده host بنته الجهاز وممكن تخليه localhost عادي
$dbuser ='root';
-root ده اسم القاعده الي عملنا بيه القاعده لو تفتكر انا لما عملت القاعده قولتلك انك اتعمل كلمة السر بس ومتقدلش علي اي حاجه
عفواً لايمكن عرض الروابط في الإرشيف
فوق كلمة السر اتلقي كلمة root هي ده الي انستخدمه في المربع ده
$dbpasswd ='12345678';
-12345678 دخ كلمه السر الي عملته في تسطيب ال apserv طبعا انا قولتلك اعمله كده او اي كلمه سر انت عملته المهم اتحطه في المربع ده
$dbname ='Hazem';
-Hazem ده اسم قاعده البيانات الي عملته لما وريتك قعاعده بيانات كتير وقولتلك انك مش مطر تعمل قاعدات ذي وريتك ازاي تعمل قاعده بيانات هنا انستخدم الاسم الي عملناها
ايه حكايه
$dbhost
$dbuser
$dbpasswd
$dbname

لو لحظت في الاتصال بطريقه الاوله والطريقه التانيه اتفهم مش محتاجه صعوبه

طبعا انت اتعمل الكود ده في ملف php لوحديه علشان لسه احنا مكملناش في الدوره علشان ننظم الشغل فخليه في ملف لوحده وسميه config.php او اي اسم بس ده الاسم المشهور لي الاتصال

فديوا الاتصال
KEWz2npf2es

MohamedModyAdel
2019-06-12, 04:34 PM
عاش بجد ي حازم

محمد ياسر
2019-06-12, 07:28 PM
عاش بجد ي حازم

يسلموااااااااااااا

Mahmoud
2019-06-12, 07:32 PM
عااش يا حازم

roben70
2019-06-25, 08:44 PM
شباب انا نشرت موضوع في قسم المقتراحات والشكاوي بس مو قادر ادخل عليه ثاني بيقولي العضوية شو الحل الله يكرمك هو موضووووع خاص بلعبة ثانية غير كونكرا مطلوب المساعدة من المبرمجين وخبراء البرامج ولا هذا ممنوع في المنتدي

محمد ياسر
2019-06-26, 03:50 PM
شباب انا نشرت موضوع في قسم المقتراحات والشكاوي بس مو قادر ادخل عليه ثاني بيقولي العضوية شو الحل الله يكرمك هو موضووووع خاص بلعبة ثانية غير كونكرا مطلوب المساعدة من المبرمجين وخبراء البرامج ولا هذا ممنوع في المنتدي

انا اشوف حل مشكله الموضوع في ركن الشكاوي اما بالنسبة للمبرامج لو كان خاص بالصفحه ماشي تقدر تنزله في قسم مشكلات البرامج